Perkara Yg Paling Aku Menyampah Tentang Org Melayu (Bahagian I)

Org melayu yg aku maksudkan kat sini ialah org melayu di Malaysia. Kalau anda org melayu brunei ke, melayu indonesia ke, singapore ke, thailand ke, mana2 jelah, anda mungkin tak familiar dgn apa yg akan aku sebut kat sini. Pun begitu, bukan semua org melayu kt malaysia camni, cuma sesetengah jelah. Ni kira generalization la, secara umum...


1. "Melayu mesti tolong Melayu"

Paling menyampah bila dengar org cakap camni. Dari zaman aku sekolah dah dengar org melayu cakap camni, walaupun kita tak kenal pun dia sape. Contohnya, kononnya kalau melayu berniaga, melayu2 yg lain kena tolong support beli brg2 dgn melayu yg berniaga ni, di atas sbb sesama melayu. Tapi semua ni lebih kpd alasan je sebenarnya. Alasan utk shortcut mana2 laluan yg boleh. Jarang aku jmpe org yg guna ayat ni di atas tujuan yg ikhlas. Biasanya diorg guna ayat ni bila diorg nk paksa org tolong dia.

Contoh yg pernah berlaku depan mata aku sendiri ialah masa mak aku buat renovation rumah. Ada sorang hamba Allah ni, melayu la kan, dia baru mula berniaga, jual brg2 nak buat rumah macam kayu, batu bata, simen, semua tu la. Mak aku mmg dah separuh buat dah rumah dapur, baru si hamba Allah ni mula berniaga. Pastu hari2 dtg paksa mak aku ambik brg2 dgn dia, padahal mak aku dah lama ambik brg dgn kedai lain, dah ada hutang pun kat kedai tu, so kan lagi susah klu nk tukar2 ambik kat kedai yg berbeza pulak. Tapi si hamba Allah ni tak puas hati jgk, hari2 dia dtg cakap mantra "siapa lagi nk tlg melayu klu bkn melayu yg tlg melayu?".

Hari2 sebut benda yg sama naik muak dibuatnya. Bila dia x dpt paksa mak aku, dia jmpe pulak tukang yg buat rumah mak aku tu, paksa2 juga hari2 dgn mantra yg sama. Akhirnya tukang tu pun ambik jugak la brg kat kedai dia, so mak aku kena la bayar dgn 2 kedai yg berbeza.

Bagi aku camni, kau nak berniaga, kau buat cara org nk berniaga. Belajar camne nk market brg2 ko betul2, bersaing dgn bangsa lain dgn cara yg sihat. Bkn nk mintak disuap je, main paksa2 org suruh beli brg ko, konon dgn alasan melayu kena tlg melayu. Pastu yg paling bangang sekali ialah si hamba Allah ni dah lps mak aku ambik brg kt kedai dia, dah lps mak aku habis siap renovate rumah, dia buat tak tau je bila jmpe mak aku. Macam bangang, kan, masa mintak "ditolong" bkn main merayu2 lagi. Takde pun customer "after care" ke, nak pikir camne nk jaga relationship dgn customer ke, x pikir pun semua tu. Bila dh habis jual brg habis camtu je, buat muka menyombong.

Sebutlah mantra "melayu mesti tolong melayu" kau tu hari2, let's see how far it can take you in your life.


2. "Sayang tanah ni dah jual kat org Cina"

Biasanya yg sebut benda ni ialah org2 tua melayu di kampung2. Ni pun antara benda yg bosan aku dgr. Kononnya tanah2 pusaka org2 melayu kalau nak dijual mestilah dijual kpd sesama org melayu, supaya x terlepas kpd bangsa lain. Kononnya la. Tapi diorg biasanya cakap benda ni bila diorg tgk tanah org lain dijual kat bangsa cina, tapi klu diorg sendiri yg jual kt org cina x pe sbb mata diorg pun dah nmpk tanda ringgit je, sbb org cina sanggup bayar harga tinggi bila beli tanah, so dah lupa bangsa apa yg hulur duit tu, cepat je diorg ambik asalkan harga tinggi hahaha.

Bila aku dgr atuk nenek pakcik makcik cakap benda ni, aku buat muka seposen je. Tak payahlah nak salahkan sgt org cina yg beli tanah tu, yg jual tu pun org melayu sendiri kan, lagipun pembelian tu dibuat secara sah dlm undang2 kan. Lagi baik la jual secara sah drpd berebut tanah pusaka kau tu sesama adik beradik, anak beranak, sepupu sepapat, sedara mara, sampai putus sedara bagai.

Tak caya tanya org yg kerja kat pejabat tanah, berapa byk kes berebut tanah sesama sedara mara yg diorg dh saksikan, yg makan tahun x selesai2 pun byk. Yg anak rampas balik tanah pusaka yg bapak dia dah wakafkan utk masjid pun ada, siap keluar suratkhabar lagi. Yg buang bapak dia lps bapak dia tukar nama pemilik tanah kpd nama dia pun ada. Macam2 kisah pasal org melayu berebut tanah sesama sendiri. Tapi jarang diorg sedar benda ni, yg diorg kisah bila diorg nmpk tanah pusaka dijual kpd org cina. 🙄🙄


3. "Dah tak pandai cakap Bahasa Melayu dah ke?"

Adoi..... percaya atau tak, ada org melayu kat malaysia ni bila org cakap bahasa inggeris je sikit, dia akan rasa tersinggung, tercabar, marah, atau tak puas hati. Kat media sosial pun korg boleh nampak benda ni. Sesetengah org melayu kt malaysia ni masih rasa org yg cakap bahasa inggeris tu nak berlagak, sombong, atau menunjuk2. Melalui pemerhatian aku, kebanyakan yg macam ni sebenarnya org yg lemah dlm bahasa inggeris. Mungkin diorg x paham org tu cakap ape, tapi dia taknak mengaku dia tak paham so dia marahkan org yg ckp bahasa inggeris tu huhu.

Benda ni bkn antara sesama melayu je, aku tgk klu bangsa lain cakap bahasa inggeris pun sesetengah org melayu akan marah jgk, suruh ckp melayu je. Kononnya "ini negara Melayu, tanah Melayu". Yela tu bro, cakap je la ko x paham bahasa inggeris, kan senang.

Kadang2 pemimpin politik, peguam negara, selebriti, semuanya dikritik sbb cakap bahasa inggeris di media. Camne kalau aku cadangkan ko je yg belajar blk bahasa inggeris, jd x la ko dok ternganga bila org ckp bahasa inggeris x paham sepatah haram pastu x puas hati.

Aku masih ingat lagi masa zaman aku remaja, aku suka tgk rancangan berbahasa inggeris tanpa sarikata utk perbaiki bahasa inggeris aku, x kisahlah movie ke, tv show ke, anugerah oscars ke miss universe ke, apa2 la pun yg keluar kt tv tu huhu. Pastu abg sulung aku pernah tutup tv masa aku tgh tgk sbb dia kata benda tu bawak pengaruh buruk pastu marah2 bagai. Sekarang ni dia nak baca surat2 rasmi bank, kad kredit, saham, dll yg dlm bahasa inggeris pun dia tanya aku atau kakak aku. Dulu dia pernah ketawakan kakak aku baca buku2 novel bahasa inggeris tebal2.

Sebenarnya bercakap bahasa inggeris bkn bermaksud kita abaikan bahasa melayu. Apa salahnya mahir dlm kedua2 bahasa? Kan kelebihan namanya tu. Lagi baik klu boleh tambah lagi bahasa arab ke, mandarin ke, jepun ke, spanish ke, jawa ke, semua tu memudahkan anda berkomunikasi dgn lebih ramai kelompok org. Tak rugi pun. Klu tau diri kita lemah berbahasa inggeris, jgn halang org lain utk berbahasa inggeris. Sebaliknya dengarkan apa yg org tu ckp, belajar pelan2 dan perbaiki penguasaan bahasa inggeris anda.


TO BE CONTINUED.......




Comments

Popular Posts